Fritidskämparna, intressegrupper och veckans pyssel

26 augusti 2014 | Av david i Fritids

Här följer några delar av vårt informationsbrev som beskriver vår verksamhet och även hur vi valt att organisera arbetet under höstterminen.

I vårt arbete med barnen på fritids så vill vi försöka erbjuda barnen en meningsfull fritid och vara ett stöd i deras utveckling. För att fritiden ska kännas meningsfull ska verksamheten vara trygg, rolig och stimulerande där lek och skapande verksamhet får stort utrymme samt att verksamheten utformas efter barnens ålder, mognad, behov, intressen och erfarenheter. Vi tror att lek och skapande verksamhet är en väldigt viktig del i barnens lärande och utveckling, där lär de sig mycket, t.ex. socialt samspel, empati, kreativitet och turtagning. Därför vill vi att de ska få leka och skapa på sin fritid. Vi vill att barnen ska känna trygghet, få en positiv självbild, våga prova nya saker, respektera andra och bli goda medmänniskor. Vi tror att vi som vuxna har en viktig roll i barnens liv. Bara genom att finnas hos dem under deras fritid tror vi att vi tillför ett stöd. Genom att finnas närvarande i barnens lek så tror vi att vi även kan vara ett stöd i olika situationer som uppstår i just leken, och leda dem i det sociala samspelet med kompisarna. Om vi är närvarande kan vi upptäcka och förhoppningsvis förebygga att vissa situationer uppstår.

Vår verksamhet bygger på en mix av frivilliga och obligatoriska aktiviteter. Varje måndag har vi pedagoger under höstterminen presenterat en skapande aktivitet som finns tillgänglig att arbeta med under veckan. Vi har intressegrupper/aktivitetsgrupper varje vecka där barnen får välja en grupp som man sedan deltar i under några veckor. Nu har vi haft idrott/rörelse – Filmskapande – Skapande i Ateljén. Syftet är att man ska kunna få göra en aktivitet man tycker är rolig i en grupp som man inte valt själv och på så sätt få möta och samarbeta med andra än de man vanligtvis leker med. Under första delen av hösten 2014 har vi haft en tävling som heter Fritidskämparna. Där har barnen fått samarbeta i olika gruppkonstellationer varje vecka och tävlat i olika typer av stafetter. Barnen i de olika lagen har tilldelats poäng efter lagets placering. Det har blivit olika lag varje vecka. Det hela avslutades med en final där de 6 barn med flest antal sammanlagda poäng blev kvalificerade. Syftet med fritidskämparna är att få jobba tillsammans med olika barn i olika och nya konstellationer och även att våga vara med och prova nya aktiviteter. Att våga vara med fast man inte vet exakt vilken aktivitet som står på schemat.

vi ser fram emot en fortsatt spännande hösttermin.

Pedagogerna på fritids