Våren -15

08 juni 2015 | Av david i Fritids

Hej!

Under våren har det hänt många olika saker och här följer en kortare redogörelse för några av dem.

Vi har som mål att varje dag erbjuda någon frivillig uteaktivitet och någon frivillig inneaktivitet. Varje vecka har vi även en skapandeaktivitet som finns att tillgå, detta kallas veckans ”veckans pyssel”. Ibland kan veckans pyssel-projekten bli lite längre och dröja sig kvar och så blev det verkligen med vårt käpphästprojekt som pågick i flera veckor.  Barnen har först fått göra ritningar på hur hästen skulle se ut och sedan ta med strumpa hemifrån som de fyllt med vadd, sytt fast garn som man, knappar till ögon och tyg till öron och en rundstav till kropp. Vi pedagoger upplever att det varit mycket engagemang kring uppgiften och att barnen haft ro att sitta och jobba längre stunder. Under de sista veckorna har vi varit lite mer i vår kreativa verkstad ”Skattkammaren” och där levde projektet vidare genom att några av barnen har konstruerat hästhinder som de kan leka med på gården tillsammans med sina käpphästar. Många verkar uppskatta att få komma till skattkammaren och när vi kom in där en dag var det ett av barnen som uttryckte: ”här ska jag vara tills ni stänger idag”.

Under ett av loven hade vi många olika aktiviteter som utgick från vad barnen hade önskat under terminen. Bland annat lånade vi skolans idrottshall där vi lekte olika lekar. Detta kändes väldigt roligt och uppskattat både hos barn och pedagoger.  Vi hade även fritidsbio och leksaksdag. Utöver detta lekte vi och skapade tillsammans.

Vi strävar efter att få barnen delaktiga i verksamheten och att de ska känna att de har inflytande över sin tid på fritids. Barnen har under terminen fått möjlighet att ge förslag på hur vi kan utveckla vår utegård. De har fått en karta över gården där de har fått rita och skriva vad de vill att vi ska förändra eller utveckla. Vi har sammanställt barnens önskemål och pratar med dem om vad som är genomförbart. Vid något/några tillfällen per termin har vi även fritidsråd.  Barnen har möjlighet att skriva lappar med önskemål och förslag och lägga i en låda som vi pedagoger går igenom och tar med till fritidsråden. Vi ser fritidsråden som ett viktigt forum där barnen kan få komma till tals och få reellt inflytande över verksamheten. Ett exempel var när vi inför ett fritidsråd fick se att några barn hade gett som förslag att man skulle få ta med sig sin ipad till fritids. Vi pedagoger gav som förslag att istället ha en Ipadvecka på fritids där barnen fick skriva upp sig på ett schema och ha ipaden en stund var. Detta godtogs av barnen och genomfördes kort därefter.

Vi har uppmärksammat fritidshemmens dag då vi spelade en prestigefylld fotbollsmatch med pedagogerna mot barnen. Barnen gick segrande ur matchen med 6-5 efter mycket spänning och dramatik. Efter det firade vi med glass och passade på att tacka av de som hade slutat hos oss.

Vi har även engagerat barnen i familjegudstjänsten genom att vi har skapat saker på fritids som vi sedan sålt på familjegudstjänsten till förmån för barnen på Caminul Felix barnhem. Vi har läst, bakat, filmat, skapat, lekt och haft många roliga rörelselekar tillsammans där ”Flaggan” är en av de populäraste.

Nu närmar vi oss sommaren och för alla er som går på semester nu vill vi tacka för den här terminen.

//Pedagogerna på fritids.