Vi fortsätter med spindeln i nätet!

24 september 2015 | Av david i Stjärnan

Vi hälsar ett varmt välkommen till ännu en ny kompis som börjar hos oss snart på Stjärnan. Det blir 16 barn nu på den här avdelningen. Vi  har kommit en bit på väg i vårt tema och fokus är fortfarande mycket på spindeln. Vi har även delat in oss i två grupper Nyckelpigan och Myran, så vi har temadagar två dagar i veckan. Barnen har varit med och bestämt namn på sin egen grupp. Efter lite olika förslag kom de fram till dessa. Den ena gruppen är kvar på förskolan ena dagen för att sedan nästa dag gå till den härliga fritidsgården som vi har mittöver gatan. Sedan varvar grupperna på detta vis. Det är en lycka när det är de olika gruppernas tur att gå till fritidsgården. Sättet vi gör det på, då vi går på ett led och håller samtidigt i ett rep som vi inte får släppa taget om  är spännande och lärorikt för barnen. När vi sedan kommer över till gården så är det glädje!

IMG_3143[1]

IMG_3142[1]

Barnen har vid några tillfällen nu upptäckt olika småkryp både på fritidsgården och på vår egen förskolegård, men mycket spindlar samt spindelnät. När vi har varit kvar på förskolan har vi samlats runt overheaden för att studera spindeln lite mer och tittat på olika spindelbilder osv. Dessutom har vi velat höra barnens tankar om varför de tror att spindlar gör nät och vad de äter osv. De har även fått skapa och måla spindlar på lite olika sätt. Att använda diskborsten till målning har varit väldigt uppskattat i gruppen. Vid det tillfället tittade vi först på en spindelbild och räknade antalet ben på den. Här följer nu ett exempel.

IMG_3364[1]

För att upptäckandet skulle bli ännu mer glädjefyllt tänkte vi att vi använder oss av förstoringsglas. I en samling introducerade vi hur man gör när en upptäckare använder ett sådant. Därefter gav sig Nyckelpigan iväg till fritidsgården och de var alla väldigt engagerade en lång stund. De upptäckte några småkryp, men återigen mycket spindelnät. Här kände vi att vårt syfte växte: Vi vill att barnen på Stjärnan ska få ett fortsatt glädjefyllt upptäckande och ökat intresse för småkryp samt förståelse för samspelet i naturen. Nästa gång tar vi med oss luppar också, så ska vi se vart upptäckandet leder oss. Myran har inte använt förstoringsglasen ännu, men snart är det även deras tur att utforska.

SAM_3493