Våra skogsvistelser

30 november 2015 | Av david i Stjärnan

Eftersom julen närmar sig, så börjar ”pysselverkstaden” sätta igång. Dessutom har vi en adventskalender för varje dag med inslag av olika aktiviteter på olika sätt, såsom pyssel, hemlig gäst och bibelberättelse mm. Nu tar vi lite uppehåll med temaarbetet, men tar upp det igen till vårterminen.

IMG_3511Den här terminen har spindeln följt oss på vägen. Barnen har upptäckt, studerat och skapat mycket spindlar samt spindelnät på olika sätt. De har även funnit maskar och sniglar som barnen har varit intresserade av. När de gjorde sin gemensamma spindel var syftet att de skulle få göra något tillsammans där hela gruppen blev delaktiga. Det var roligt att se deras engagemang i detta. När vi var i skogen använde vi oss även av stetoskop och tog med oss frågeställningar som; Vad är det barnen ser? Vad hör barnen?

IMG_3583

Under våra skogsvistelser märkte vi att barnens fantasi levde ut på olika sätt. Detta är något som vi vill ta vara på till nästa termin. Vi kommer också att inrikta oss mer på hållbara relationer för att stärka gruppen. Samtidigt vill vi bevara intresset för småkryp såsom maskar och sniglar. Detta kommer vi att arbeta mer med när tjälen gått ur jorden.