Leklådor

28 januari 2016 | Av david i Stjärnan

Nu är vi inne på en ny termin tillsammans. Vi fortsätter vårt tema kring Hållbarhet och fokuserar nu också mycket på hållbara relationer. Vi har känt att det är så viktigt att vi arbetar för att stärka gruppen mer och att förhållningssättet till varandra omges av respekt samt empati. På våra personalmöten och i våra arbetslag diskuterar vi detta mycket och under terminen kommer vi att reflektera över ord som Arbetsro, Tydlighet, Fokuserande och Mångfald.

Vi kan känna att de här orden är väldigt viktiga. På samma gång är det mycket som går in i varandra och de hör ihop. Det ord som vi har börjat fokusera på i våra arbetslag är Arbetsro. Vad står arbetsro för? Vad är arbetsro för barnen/pedagoger? Hur kan vi arbeta för att barnen/pedagoger ska känna arbetsro?

I vårt temaarbete delar vi in oss i mindre grupper med en pedagog i varje. En förmiddag i veckan fortsätter vi även med våra ”Lekgrupper”. Vi gör olika aktiviteter, då vi blandar tre olika grupper för varje gång. Några är inne, ute och i ateljén. Vi kommer också att använda oss av olika leklådor såsom busschaufför, blomsteraffär och doktorslåda mm. Vi har börjat introducera lådorna och det uppskattas i stort. Att få lära sig att ge och ta, vänta på sin tur och lära av varandra är nyttigt för att också kunna visa respekt mot varandra. Vi har även fått tillvarata snö och is på olika sätt i våra grupper . Barnen har målat i snö både utomhus och inomhus. Vi har fryst is i olika isblock tillsammans och hängt små islyktor i träden.

IMG_3672[1]

IMG_3674[1]

IMG_3700[1]

Förra terminen hade vi ”småkryp” i vårt tema och intresset för maskar och sniglar växte fram hos barnen mot slutet av vårt temaarbete. Nu kommer vi också att återuppta detta vilket ska bli spännande!