Masklandskap

06 mars 2016 | Av david i Stjärnan

Vi har nu tagit tillvara barnens intresse för maskar i vårt temaarbete. Småkryp har vi haft som fokus sedan förra terminen, då vi började med spindeln. Därefter blev maskar och sniglar intressanta småkryp för barnen. På tisdagar och torsdagar är vi indelade i tre olika grupper. Barnen har skapat maskar utav saltdeg och någon grupp har använt maskarna till en liten saga som pedagogen har berättat. Sagan går ut på att det blir ny jord utav resterna som kommer ut från maskarna när de har ätit. Varje grupp har även gjort en ”Maskmaskot” som vi kommer att ha som redskap i våra grupper när det blir dags att gå till skogen. Den kommer då att ge oss olika uppdrag osv. Dessutom håller alla på att göra varsin mask utav strumpor som de dekorerar med hjälp av olika material.

Just nu är vi inne i ett gemensamt projekt i Skattkammaren, tillsammans med vår atljèrista. Stjärnan skapar och formar ett gemensamt masklandskap på ett bord, då de arbetar med gips. Vi varvar så att alla får vara med i de olika momenten vad gäller att gipsa och måla. Alla är så engagerade och det är roligt att följa dem. Syftet med detta är följande: Vi vill att barnen ska känna sig delaktiga och lära sig skapa tillsammans med olika material. Barnens kunskaper växer och de lär av varandra

Vi kommer även att arbeta mycket med barnens fantasier. Masklandskapet är på så vis ett redskap för att de ska kunna ha en aktivitet tillsammans och använda sig utav de olika föremålen som barnen har skapat fram.

maskbild

maskbild3