Tjuven tar Saras cykel

31 oktober 2016 | Av david i Månen

På Månen fortsätter barnen att gå in för olika uppdrag kring spår. Nu har det varit mycket tankar och funderingar om tjuven som tog Saras cykel. Hon kom till Månen med en fin cykel och ställde den åt sidan när hon skulle gå iväg. Då kom det en tjuv till Månen som tyckte att cykeln var fin, så han tog den. Detta satte verkligen spår i barnens tankevärld. Det blev mycket diskussion kring detta. Vart tog tjuven vägen? Var är Saras cykel?

img_47011

img_47111

Vi har känt att vi havelat få in mer känslor i temat också. Sara kom sedan tillbaka och var ledsen för att den var borta. Hon ville ju ha sin cykel, men kunde inte hitta den. Barnen föreslog att de kunde hjälpa till att leta. De ville se ifall det fanns spår efter tjuven och hjälpa Sara att göra henne glad. Då var spårjakten igång igen. De fann olika saker såsom ett däck, tjuvlarm och fotspår av tjuven mm. Det bästa av allt var att de fann cykeln som var slängd i ett dike! Vi ringde efter Sara och berättade att det fanns en överraskning på Månen och cykeln var hennes present. Hon berättade sin tacksamhet till barnen. Därefter målade barnen spår som de fann och berättade om händelsen.

Tjuven kom ångerfull till Månen. Det kändes inte bra att ta någon annans cykel. Han berättade hur jobbigt det kändes och att han inte hittade cykeln. Han ville ge tillbaka den till Sara. Då berättade barnen om vad som hade hänt. De gav tjuven många kloka råd om hur han skulle kunna bli vän med Sara. Med barnens hjälp, så blev tjuven och Sara goda vänner igen.

img_47721

Vi har haft gemensam start i gruppen vid dessa temasamlingar och därefter delat upp oss i våra två temagrupper. Alla var med och röstade fram namn på sin grupp vilket har lett till följande: Prinsessan och Spårjägarna. Temat har verkligen inspirerat barnen. Vi började med kattägaren Bertil och gick vidare till bonden Gunnar. Nu har de till sist fått möta de här två personerna också. När barnen har reflekterat kring olika känslor och händelser, så kan de få med sig detta genom att de har något att relatera till.