Tillbaka bland frön och frukter

13 april 2017 | Av david i Stjärnan

Det har gått en tid sedan sist och vi har återvänt till vårt gamla tema om frön och frukter. De physalisfrön som barnen satte förra våren växte upp och fick frukt under vintern. Vi var naturligtvis tvungna att fundera lite över detta fenomen. Då vi särskilt har inriktat oss på att jobba med språket, så har barnen fått många tillfällen att tillsammans fundera och reflektera. De har beskrivit växandet och frukter, hur de kan se ut, hur de känns i handen och hur de smakar.
Vi har lekt att vi är långsamma kärnor som ska växa upp med hjälp av vatten och sol, men också snabba kärnor som växer väldigt fort.

För att utforska frukten ytterligare har vi ägnat tid till att avbilda frukt i färg (målning) och form (lera). Den frukt vi har använt oss mest utav är äpplet. Det skiftar i olika färger och kan vara olika stora. Äppelmålningarna har varit en källa till stor glädje och upptäckande av både färg och målarteknik. Barnens delaktighet med de enskilda målningarna har varit viktig, då vi genom dessa har skapat ett gemensamt konstverk. Att se stoltheten hos barnen är en bonus som värmer. Det är en gemensam stolthet.

Framöver ska vi nu ägna oss åt att förbereda inför en växtloppis där vi ska vara delaktiga. De frön vi har sått och de sticklingar vi har satt, ska säljas. Inför detta behöver vi göra ett loppisstånd. Hur gör man det? Hur kan ett sådant se ut? Hur får man människor att vilja köpa det som vi vill sälja?

Det finns mycket att diskutera!

FruktIMG_8862IMG_8804