Alla nyheter i Fritids

Vår på fritids!

8 april 2016 | Av david i Fritids | Kommentarer inaktiverade för Vår på fritids!

Tjenare!

Nu är våren på väg och vi på fritids har hunnit inviga den med både grill och uteaktiviteter. Mimmi som är ny i köket här i fritidshuset har grillat kyckling-wok och fiskhamburgare åt oss. Flaggan har varit väldigt populärt också bland barnen när vi varit ute. Ateljén har varit full med vår-tavlor som barnen gjort och som nu står i vårat skyltfönster!

Hoppas ni får en härlig dag!

Mvh,

Fritids

 

Fritidskämparna

6 november 2015 | Av david i Fritids | Kommentarer inaktiverade för Fritidskämparna

Vi har börjat med en aktivitet som vi kallar för fritidskämparna. Det är en tävling där barnen en gång i veckan delas in i olika lag och tävlar mot varandra. Denna tävling pågår under ett antal veckor och fokus ligger på samarbete, ha roligt tillsammans och lära känna fler på fritids. Grenarnas form varierar från fysiska till kluriga.

Vi vill att tävlingarna ska främja samarbete, Vi- känsla, att man ska få möjlighet att upptäcka kompisarnas förmågor och känna glädje tillsammans. 

Första deltävlingen vi hade var ”bygga torn”. Varje lag hade fem minuter på sig att tillsammans bygga ett så högt torn som möjligt. Innan tävlingen började fick de en liten stund att snacka ihop sig om taktik.

 

 

 

Höstlov!

6 november 2015 | Av david i Fritids | Kommentarer inaktiverade för Höstlov!

Under höstlovet gjorde vi mycket roligt på fritids!

Många av barnen arbetade med olika typer av höstpyssel och annat skapande som vi erbjöd. De äldre fritidsbarnen åkte på tisdagen med buss in till stan och bowlade tillsammans. Det var en väldigt rolig utflykt! De yngre gick samtidigt iväg på en utflykt till skogen. Under en av dagarna var vi i skolans idrottshall. Där lekte vi tillsammans olika lekar och gjorde en hinderbana. Lovet avslutades med fritidsbio, ”På andra sidan häcken”.

Våren -15

8 juni 2015 | Av david i Fritids | Kommentarer inaktiverade för Våren -15

Hej!

Under våren har det hänt många olika saker och här följer en kortare redogörelse för några av dem.

Vi har som mål att varje dag erbjuda någon frivillig uteaktivitet och någon frivillig inneaktivitet. Varje vecka har vi även en skapandeaktivitet som finns att tillgå, detta kallas veckans ”veckans pyssel”. Ibland kan veckans pyssel-projekten bli lite längre och dröja sig kvar och så blev det verkligen med vårt käpphästprojekt som pågick i flera veckor.  Barnen har först fått göra ritningar på hur hästen skulle se ut och sedan ta med strumpa hemifrån som de fyllt med vadd, sytt fast garn som man, knappar till ögon och tyg till öron och en rundstav till kropp. Vi pedagoger upplever att det varit mycket engagemang kring uppgiften och att barnen haft ro att sitta och jobba längre stunder. Under de sista veckorna har vi varit lite mer i vår kreativa verkstad ”Skattkammaren” och där levde projektet vidare genom att några av barnen har konstruerat hästhinder som de kan leka med på gården tillsammans med sina käpphästar. Många verkar uppskatta att få komma till skattkammaren och när vi kom in där en dag var det ett av barnen som uttryckte: ”här ska jag vara tills ni stänger idag”.

Under ett av loven hade vi många olika aktiviteter som utgick från vad barnen hade önskat under terminen. Bland annat lånade vi skolans idrottshall där vi lekte olika lekar. Detta kändes väldigt roligt och uppskattat både hos barn och pedagoger.  Vi hade även fritidsbio och leksaksdag. Utöver detta lekte vi och skapade tillsammans.

Vi strävar efter att få barnen delaktiga i verksamheten och att de ska känna att de har inflytande över sin tid på fritids. Barnen har under terminen fått möjlighet att ge förslag på hur vi kan utveckla vår utegård. De har fått en karta över gården där de har fått rita och skriva vad de vill att vi ska förändra eller utveckla. Vi har sammanställt barnens önskemål och pratar med dem om vad som är genomförbart. Vid något/några tillfällen per termin har vi även fritidsråd.  Barnen har möjlighet att skriva lappar med önskemål och förslag och lägga i en låda som vi pedagoger går igenom och tar med till fritidsråden. Vi ser fritidsråden som ett viktigt forum där barnen kan få komma till tals och få reellt inflytande över verksamheten. Ett exempel var när vi inför ett fritidsråd fick se att några barn hade gett som förslag att man skulle få ta med sig sin ipad till fritids. Vi pedagoger gav som förslag att istället ha en Ipadvecka på fritids där barnen fick skriva upp sig på ett schema och ha ipaden en stund var. Detta godtogs av barnen och genomfördes kort därefter.

Vi har uppmärksammat fritidshemmens dag då vi spelade en prestigefylld fotbollsmatch med pedagogerna mot barnen. Barnen gick segrande ur matchen med 6-5 efter mycket spänning och dramatik. Efter det firade vi med glass och passade på att tacka av de som hade slutat hos oss.

Vi har även engagerat barnen i familjegudstjänsten genom att vi har skapat saker på fritids som vi sedan sålt på familjegudstjänsten till förmån för barnen på Caminul Felix barnhem. Vi har läst, bakat, filmat, skapat, lekt och haft många roliga rörelselekar tillsammans där ”Flaggan” är en av de populäraste.

Nu närmar vi oss sommaren och för alla er som går på semester nu vill vi tacka för den här terminen.

//Pedagogerna på fritids.

januari

31 januari 2015 | Av david i Fritids | Kommentarer inaktiverade för januari

Hej!

Nu är julen över och vi kan se tillbaka på en tid med mycket kreativt skapande med jultema. Vi är glada för snön och är mycket ute i snön och leker, spelar innebandy och åker pulka, m.m.

Vi har nyligen haft fritidsråd med barnen och några saker som diskuterades var leksaksdag, nintendo ds och olika dataspel, önskemål om utklädningskläder och gummiband, boklån på biblioteket och att baka mera. Det är alltid intressant att få höra  barnens tankar och upplevelse av verksamheten och vi försöker att ta till oss deras tankar och ha med de när vi planerar verksamheten.

Precis som under senare delen  av hösten fortsätter vi med att dela upp barnen i två grupper på tisdagar och onsdagar. Vi upplever att det blir lugnare för barnen och även lättare för oss pedagoger att vara nära barnen i deras olika aktiviteter. Barnen har precis valt nya aktivitetsgrupper som är den mer styrda aktiviteten vi har under veckan. Barnen har valt mellan en utegrupp, en musikvideogrupp och en skapandegrupp.

Vi ser fram emot en spännande termin med alla fantastiska barn på fritids.

Mvh

// Pedagogerna på fritids

Fritidskämparna, intressegrupper och veckans pyssel

26 augusti 2014 | Av david i Fritids | Kommentarer inaktiverade för Fritidskämparna, intressegrupper och veckans pyssel

Här följer några delar av vårt informationsbrev som beskriver vår verksamhet och även hur vi valt att organisera arbetet under höstterminen.

I vårt arbete med barnen på fritids så vill vi försöka erbjuda barnen en meningsfull fritid och vara ett stöd i deras utveckling. För att fritiden ska kännas meningsfull ska verksamheten vara trygg, rolig och stimulerande där lek och skapande verksamhet får stort utrymme samt att verksamheten utformas efter barnens ålder, mognad, behov, intressen och erfarenheter. Vi tror att lek och skapande verksamhet är en väldigt viktig del i barnens lärande och utveckling, där lär de sig mycket, t.ex. socialt samspel, empati, kreativitet och turtagning. Därför vill vi att de ska få leka och skapa på sin fritid. Vi vill att barnen ska känna trygghet, få en positiv självbild, våga prova nya saker, respektera andra och bli goda medmänniskor. Vi tror att vi som vuxna har en viktig roll i barnens liv. Bara genom att finnas hos dem under deras fritid tror vi att vi tillför ett stöd. Genom att finnas närvarande i barnens lek så tror vi att vi även kan vara ett stöd i olika situationer som uppstår i just leken, och leda dem i det sociala samspelet med kompisarna. Om vi är närvarande kan vi upptäcka och förhoppningsvis förebygga att vissa situationer uppstår.

 

Vår verksamhet bygger på en mix av frivilliga och obligatoriska aktiviteter. Varje måndag har vi pedagoger under höstterminen presenterat en skapande aktivitet som finns tillgänglig att arbeta med under veckan. Vi har intressegrupper/aktivitetsgrupper varje vecka där barnen får välja en grupp som man sedan deltar i under några veckor. Nu har vi haft idrott/rörelse – Filmskapande – Skapande i Ateljén. Syftet är att man ska kunna få göra en aktivitet man tycker är rolig i en grupp som man inte valt själv och på så sätt få möta och samarbeta med andra än de man vanligtvis leker med. Under första delen av hösten 2014 har vi haft en tävling som heter Fritidskämparna. Där har barnen fått samarbeta i olika gruppkonstellationer varje vecka och tävlat i olika typer av stafetter. Barnen i de olika lagen har tilldelats poäng efter lagets placering. Det har blivit olika lag varje vecka. Det hela avslutades med en final där de 6 barn med flest antal sammanlagda poäng blev kvalificerade. Syftet med fritidskämparna är att få jobba tillsammans med olika barn i olika och nya konstellationer och även att våga vara med och prova nya aktiviteter. Att våga vara med fast man inte vet exakt vilken aktivitet som står på schemat.

vi ser fram emot en fortsatt spännande hösttermin.

Pedagogerna på fritids