Alla nyheter i Humlan

Ny termin, nya upptåg!

18 augusti 2017 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Ny termin, nya upptåg!

Hej allihop!

Känn er varmt välkomna till en ny termin! Både ni som är nya familjer på förskolan, och ni som vi känner sedan tidigare. Vi hoppas att ni alla har haft en skön sommarledighet!

På Humlans avdelning är vi nu tre pedagoger; Gunilla, Rebecca och Shizuka. Vi står mitt i perioden av introduktion, då det kommer nya barn till vår grupp. Vi fokuserar på att lära känna varandra, göra dagarna lustfyllda och hjälpa barnen att bli trygga.

Väl mött! 🙂

Glad sommar!

30 juni 2017 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Glad sommar!

Terminen går mot sitt slut. Det har varit spännande att sätta möten i fokus.

Flera av mötena vi såg handlade om hur barnen inspirerar varandra till lekar respektive möten där barnen visade empati gentemot varandra. Vi blev om och om igen  påminda om att de yngsta barnen har så mycket omtanke om varandra som de visar på ett naturligt sätt. Likaså att de är väldigt kompetenta när det gäller att starta och hålla igång en lek.

Vi har lärt känna barnen i gruppen och deras sätt att uttrycka sig. De här ett- och tvååringarna är mästare på att bekräfta varandra och de har själva till stor del uppfyllt vårt syfte. Det är med glädje vi ser tillbaka på året tillsammans med den här gruppen.

Nu önskar vi alla barn och familjer en skön och rolig sommar! Väl mött om några veckor!

/pedagogerna på Humlan

Det lilla stora mötet (vt17)

28 mars 2017 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Det lilla stora mötet (vt17)

Hej!

Våren på Human är lika spirande som våren utanför fönstret!

Vi har gått in i vårterminen med en stark vi-känsla. Barnen känner varandra på ett annat sätt efter en hel höst tillsammans. Relationerna barnen emellan fördjupas när de möts, och just detta har väckt vår nyfikenhet.  Vi ser hur många olika möten som sker mellan barnen varje dag. I leken, i tamburen, vid vilan, när de tittar i böcker tillsammans, ute på gården mm.

Vad händer när barnen möts? Det känns viktigt att uppmuntra dessa goda möten och försöka förstärka relationer de börjat bygga. Goda relationer är grunden för en hållbar framtid. Temat den här terminen kommer därför att handla om just mötet mellan barnen, och ”hållbara relationer”.

Nyfikenhetsfrågor: Hur tar de kontakt med sin kompis? Hur uppstår mötet? Skapas någon outtalad regel? Vilka roller tar barnen? Den ledande/den som följer? Vad lär de sig av mötet? Hur kan vi ge tillbaka mötet till barnen så att andra kan bli inspirerade och de själva kan fortsätta/fördjupa det som påbörjats? Spännande tycker vi!!

Mål: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust, samt sin förmåga att leka och lära”. (Lpfö 2:2.2)

Syfte: Vi vill bekräfta och stärka barnens goda relationer, och uppmuntra barnens naturliga lust och nyfikenhet.

IMG_5995 IMG_5988 IMG_6154 IMG_6079

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Några glimtar från barnens möten…

Väl mött! /pedagogerna på Humlan

Sammanfattning av höstens temaarbete!

17 januari 2017 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Sammanfattning av höstens temaarbete!

Hej!

En termin har passerat och mycket har hänt på Humlans avdelning. Vi som arbetar här heter Shizuka, Lena, Sandra, Desirée och Rebecca. Vår hösttermin har bl.a. innehållit introduktion av en nästan helt ny grupp, temaarbete, lek = många spännande möten mellan barnen.

Här följer en sammanfattning av vårt temaarbete med TYGTAVLOR som vi arbetat med:

Eftersom Pingstliljan fortsätter att arbeta med det övergripande temat ”Hållbarhet”, ville vi den här terminen ge barnen på Humlan en gemensam skapandeuppgift. Vi bestämde oss för att låta barnen göra ett konstverk tillsammans av hjälp av återvunnet material – hönsnät och tygtrasor.

Syfte: Vi vill ge barnen en lustfylld skaparstund med med återvunnet material. Samtidigt får de möjlighet att mötas, lära känna varandra och lära tillsammans.

Våra nyfikenhetsfrågor:

Vilket samarbete uppstår? Snappar de upp varandras tekniker? Härmar/Lär av varandra? Hur undersöker de materialet? Hur visar de intresse för uppgiften?

Men insamlade tygbitar, ville vi låta barnen lära känna materialet genom att leka med det och undersöka det. Detta gjorde barnen i grupp vid olika tillfällen, och det blev väldigt lustfyllda stunder!

Barnen undersökte på väldigt olika sätt. Några tog tygremsor i händerna och svängde dem fram och tillbaka i stora rörelser, kastade dem högt och lät dem falla över sig. Några satt på golvet och kände på tyget med fötterna. Någon la en tygbit mellan händerna och gnuggade fram och tillbaka. Någon tog en tygremsa och la försiktigt över nacken och lät det hänga fram över magen (som ett halsband). Det som var gemensamt för dem alla var att var och en, på sitt sätt, undersökte materialet med liv och lust!

Olika tekniker: Det krävdes stor koncentration att fästa tygremsorna i nätet. Någon upptäckte att ett tunt band går lätt igenom. Någon tog en hel klump med tyg och tryckte bestämt igenom. Några prövade att samarbeta, en pillade i tyget – och en kompis drog igenom på andra sidan.

Vid flera tillfällen var barnen tillsammans med en kompis när de dekorerade tavlorna.  Barnen skrattade tillsammans, lekte med tyget och de arbetade med att fästa tygremsor på tavlorna. Det var korta stunder som de fokuserade på arbetet med tavlorna. De lekte och fäste tyger om vartannat.

Pedagogernas reflektion:

Det är alltid spännande att se tillbaka på det vi tillsammans har gjort under terminen. I arbetet med tygtavlorna var vårt syfte bl.a. att barnen skulle få lära känna varandra och lyfta samspelet emellan dem. Båda delarna har vi sett i många olika situationer, men inte främst över hönsnät och tygremsor, utan i leken runtomkring. Tavlorna var något att samlas kring, ett gemensamt projekt, men det viktiga var mötet som sker mellan barnen när de arbetade med tavlorna, snarare än konstverket i sig.

Alla barn i gruppen har varit delaktiga, både i att leka med tyget och att pryda tavlorna. Vi ser en röd tråd genom terminen och temat, nämligen att de stunder som barnen visat mest glädje och engagemang, var i leken – när de lekte med tygtrasorna i grupp, och när de lekte med varandra i temastunderna.

Barnen har använt hela kroppen och alla sinnen när de undersökt tygremsorna. Vi upplever att de verkligen har tyckt om att leka med tygerna. Det var ett material som var nytt för de flesta, vilket säkert gjorde det extra spännande och roligt. Det gjorde också att de inte var låsta vid att använda det på något särskilt sätt, utan de hade många olika idéer om hur de kunde leka med det. De har suttit och legat på tyghögar, kastat över sig, känt med fingertopparna, tittat noga och nära på färg, form och struktur.

För några barn var det ganska svårt att fästa tyget i nätet. En pedagog behövde vara nära, hjälpa, visa, och göra tillsammans med barnet. När vi gjorde det blev barnen mer och mer engagerade och ville pröva igen. Barnen upptäckte snart att det var lika roligt att dra ur tyg ur nätet som att fästa det. Så konstverket såg olika ut från dag till dag. Några trasor sattes dit, några åkte av.

Så här mot slutet av höstterminen ser vi att Humlanbarnen också har lärt känna varandra mer. De söker sig till varandra under dagarna. De hakar gärna på varandras lek. Inspirerar varandra, vill pröva det som kompisen börjat leka. De är intresserade av varandra och visar stor glädje när de möts!

/Shizuka, Lena, Sandra, Desirée och Rebecca

 

 

 

Sommar med Humlesurr

9 juni 2016 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Sommar med Humlesurr

Så blev det juni månad och sommaren har gjort entré i Tenhult.
På Humlan har vi nu avslutat temat för den här terminen. Det gjorde v
i med en riktig fruktfest där barn och pedagoger hjälptes åt att skapa vacker
fruktkonst med olika frukter. Vi har dock svårt att släppa frön och kärnor helt
och hållet, så nu har vi sått i vår lilla köksträdgård. Vi hoppas att det blir mycket
humlesurr där och något som vi kan jobba vidare  med i höst. Då kommer vi inte
längre heta Humlan utan går vidare till nästa avdelning, Stjärnan.
Nu önskar vi alla en skön sommar med många lata dagar!

FruktfestSå och vattna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oj, det är vår!

14 april 2016 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Oj, det är vår!

Oups, vad tiden gick fort. Efter en intensiv tid har det plötsligt blivit april. Vitsippor blommar, fåglar kvittrar och det är snart dags att ta tag i vår lilla köksträdgård. I väntan på det har vi prövat att så diverse kärnor och frön inomhus. Avocadon har vi ju satt tidigare och är nu ett litet men ståtligt träd i vårt fönster. Igår upptäckte vi att en clementin har börjat titta upp och vi hoppas även få se Litchi och Physalis i våra krukor snart.
Den senaste tiden har vi börjat undersöka och titta närmare på form och färg hos olika frukter. Barnen har fått vara med vår ateljerista för att bekanta sig med leran och dess egenskaper, så att vi kan pröva att forma olika fruktformer. Vi har också tittat på äpplets färger, för att sedan blanda färg och måla på flirtkulor. Apelsinens runda form har blivit avbildad på papper liksom bananens halvmåneform. En halvmåne verkade för övrigt vara lite svårt att få till i början. Flera barn ville gärna fortsätta rörelsen så att formen blev rund istället för halvrund. Intressant!
Fruktkonsten som vi har jobbat med tidigare har legat nere ett tag. Vi har funderat på om vi ska använda oss av det utomhus. Vi får se!

IMG_3131  IMG_3028

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titta! En kärna!

26 januari 2016 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Titta! En kärna!

Det är väldigt roligt och framförallt inspirerande när man efter ett juluppehåll, hör barn prata om det som de har undersökt under hösten. Det göder liksom temat och nya knoppar och utlöpare tittar fram. Vi har nu fyra nyintroducerade barn på Humlan och vår grupp har nu blivit ett härligt gäng på 13 barn. Under den tid som vi har haft temauppehåll, har vi pedagoger funderat på hur de nya barnen skulle bli introducerade i temat på bästa sätt. Alla fyra är något yngre än de övriga. Då vi arbetar med att lära av och med varandra, beslöt vi oss för att låta två äldre barn jobba med fruitart igen. Ett nytt barn skulle få vara med, men utan krav på att delta. De äldre barnen fick titta på en bild från förra gången de jobbade med frukten. De mindes och satte genast igång med att fylla cirkeln, men också en rektangulär ram, med frukt. Vi märkte att ett av de äldre barnen hade en plan för hur hon ville placera frukten. Det yngre barnet gick först runt i rummet, men efter en stund ställde hon sig och tittade när de andra barnen jobbade. Efter att ha tittat en stund och hjälpt till med att lägga tillbaka frukten i skålen, började hon sedan att lägga ut frukten i ramen. Samtidigt försökte hon tala om vad hon använde för frukt. Hon hade tittat, varit delaktig och tagit till sig av det de andra gjorde, för att sedan pröva själv. Hon lärde sig något nytt med hjälp av de äldre barnen.
Vi pedagoger blev glada när vi såg lärprocessen, men fungerar det på samma sätt med de andra nya barnen?

Bild1 jan 2016       Bild2 jan 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fruitart

27 november 2015 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Fruitart

Barnens intresse för kärnor har hållit i sig. Vi har jämfört kärnor med varandra där avokadons kärna var störst och bananens små svarta frön minst. Barnen har fått välja en kärna som de har planterat och vi lyckades faktiskt driva upp några små melonplantor, men också ta död på dem. Vi får se om vi återkommer till odlingen när det börjar bli vår och ljuset kommer tillbaka igen.
I samband med intresset för kärnorna så har också frukten i sig blivit spännande. Vi har tittat på färger, former och storlekar. Vi ville gärna göra något skapande med frukterna och då vi har stött på ”landart” (naturkonst) vid flera tillfällen, bestämde vi oss för att låta barnen pröva ”fruitart”.
De har fått jobba två och två och uppgiften var att helt enkelt fylla en träram med frukt. Vi ville se hur barnen samarbetade, om vi såg tendenser till att skapa mönster och om de kunde se frukten som ett skapande material och inte som något ätbart. Vi hade nog trott att flera skulle vilja smaka på frukten, men det var bara ett barn som provsmakade ett äpple. Vi såg hur två barn sorterade frukterna och en av dem lade päron längs med ramkanten och medarbetaren lade äpplen längs med ramkanten mittemot.  Det här var både roligt och spännande. Vackert blev det också! Vi kommer att fortsätta jobba med ”fruitart”, men för tillfället gör vi ett uppehåll och ägnar oss åt advent och julen som snart är här. God jul önskar vi på Humlan!

IMG_2561

 

Kärnavfall på Humlan???

15 oktober 2015 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Kärnavfall på Humlan???

Lugn! Det är inte så allvarligt som det låter.
Under tiden som har förflutit sen sist, så har barnen på Humlan haft vattenlek ute ett flertal gånger. De har ”ploppat” både tomater, morötter och annat ätbart i vattenbaljan, men de senaste veckorna har det blivit för kallt om händerna för denna typ av utforskande. Nu har vi en liten period av tillbakablickar och reflektion. Barnen tittar på bilder och filmer från det de har gjort. De pekar, skrattar och några kan uttrycka sig muntligt. Ordet ”plopp” är något flera har fastnat för.
Mitt i allt detta har intresset för kärnor dykt upp. Det började med ett äpple under en fruktstund och nu är det flera av barnen som vill ha både den ena och andra frukten att karva kärnor ur. De vill med andra ord ha fruktens kärnavfall! Några lägger kärnorna i en hög, andra radar upp dem och någon till och med räknar dem. De tittar på varandra, snappar upp vad som sägs och blir nyfikna på kompisens kunskap. Den sista frukten som blivit dissekerad är melonen. Det räckte med att ett barn sa ”Titta äppelkärna!” så var övriga igång med att leta kärnor i sina melonbitar.
Vi lever i en spännande värld där varje frukt och grönsak gömmer en hemlighet!

räkna kärnor banankärnor

 

 

 

 

 

 

Vatten i köksträdgården

4 september 2015 | Av david i Humlan | Kommentarer inaktiverade för Vatten i köksträdgården

Augusti har nu passerat och både barn och pedagoger har börjat komma in i förskolerytmen. Förra läsåret jobbade vi med tema Hållbarhet på förskolan och det kommer vi att fortsätta med även detta år. I våras träffades vi pedagoger som nu jobbar på Humlan, för att fundera på hur vi ville gå vidare med temat och hur vi kunde utmana både de ”gamla” och nya barnen. Ord som ”lära ut”, ”dela med sig” och ”samspel” dök upp i våra diskussioner. Hur kan man ta vara på den kunskap som finns hos de barn som gick på Humlan i våras? Och hur kan vi ta vara på den kunskap som de nya barnen bär med sig?
Vi har börjat med vattenlek i vår lilla köksträdgård. De har fått tillgång till allt som finns där i form av blommor, tomater, kryddor m.m. samt en balja vatten. Detta har resulterat i ett härligt utforskande av doft, känsel, smak och även ljud då tomaterna har ”ploppat” ner i baljan.
Detta är en aktivitet som vi kommer att fortsätta med under en tid framöver.

Vår frågeställning till temat är: Hur samverkar barnen med varandra för att lära känna naturen?

Bild1

Bild2

Bild3