Våra värdeord

Pingstliljans värdeord är delaktighet, upptäckarglädje, framtidstro och hållbar framtid. Detta är värden som vi vill värna om i vår utbildning, då de binder samman våra kristna värderingar med både läroplan (Lpfö18, Lgr22) och Reggio Emilias filosofi. Vårt arbete med värdeorden är inte ett ämne som vi arbetar med vid särskilda planerade tillfällen, utan integreras i allt vi gör under hela dagen.

Vår ambition är att värdeorden inte bara ska finnas i förskolans miljö och utbildning, utan också utvecklas hos barnen själva och på så sätt bli en naturlig grund för en god självkänsla och fortsatt lärande i skolan.

Delaktighet

Vi vill att alla som vistas och möts på förskolan, barn, föräldrar och pedagoger ska känna sig välkomna, betydelsefulla och lyssnade till, en del av vår gemenskap. Vi önskar att alla känner att man är en resurs, har inflytande och möjlighet att påverka sin situation i det sammanhang man befinner sig i. Vi har ett gemensamt ansvar för att ha tillit till, visa respekt för och värdesätta varandra.

Vår förskola är en mötesplats där barnen ges möjlighet att vara nyfikna, delaktiga och engagerade utifrån de egna förutsättningarna. Vi vill utveckla en känsla av lärandegemenskap, där barnen får uppleva att man lär både enskilt och tillsammans, att vi hjälps åt och att alla har något att bidra med.

Genom att erbjuda varierande uttryckssätt, som återkommer vid flera tillfällen, vill vi ge alla barn möjlighet till delaktighet utifrån de olika förutsättningar och behov de har.

Pedagogiska dokumentationer synliggörs för barnen. Detta skapar mötesplatser och ger dem möjlighet att reflektera tillsammans, samt förmedla händelser till varandra. På så vis blir barnen delaktiga i sitt eget och varandras lärande.

Vi vill att vår miljö ska erbjuda ett rikt material som är tillgängligt för barnen att utforska själva och tillsammans med andra. Utformningen av miljön och barns möjlighet att vara med att påverka den, är viktig för barns delaktighet.

Pedagogerna har daglig kontakt med barnens vårdnadshavare och uppmuntrar dem till att lyfta frågor och funderingar. Pedagogerna använder sig av en lärplattform för att på så sätt göra vårdnadshavare delaktiga i barnens vardag på Pingstliljan. Vi bjuder regelbundet in till föräldramöten, drop-in fika och utvecklingssamtal för att på så sätt skapa engagemang och möjlighet till inflytande för vårdnadshavare.
I vår föräldraförening ges vårdnadshavare möjlighet till fördjupad delaktighet, då det är ett forum för att lyfta och diskutera frågor som berör arbetet på förskolan.

 

Upptäckarglädje

Upptäckarglädje är en sammansättning av två för oss viktiga ord. Vi strävar efter att ha en verksamhet där barn och pedagoger ges möjlighet att utforska och upptäcka nya sidor av omvärlden och sig själva.

I vår verksamhet vill vi ge utrymme för och uppmuntra barnen till att skapa egna teorier, experimentera, pröva för att känna glädjen över att erövra nya kunskaper och upptäcka nya samband, enskilt och i grupp. Vi vill att barnen ska få använda sig av alla sina sinnen och hela kroppen i utforskandet och lockas att närma sig fenomen och begrepp på många olika sätt.

Vi ser att upptäckarglädje är roligt att visa och dela med sig av. Nyfikenheten och entusiasmen smittar av sig och man vill fortsätta sitt sökande efter kunskap i en gemenskap med andra.

Vi är övertygade om att kombinationen av glädje, skratt och gemenskap tillsammans med vetskapen om att man är en person med erfarenheter och förmåga att lära, stärker barnens självkänsla och uppfattning om att vara betydelsefull.
Vi anser att det är viktigt att barn och pedagoger får känna glädje och gemenskap på förskolan, samt att barnen får vara engagerade i sådant som känns meningsfullt, roligt, tilldragande, spännande, vackert eller utmanande. När vi gör saker som är roliga och meningsfulla finns en god grogrund för lärande.

 

 Hållbar framtid

Hållbar utveckling är ett brett begrepp med ett massivt och omfattande innehåll. Likväl är det idag nödvändigt att stödja barns lärprocess mot mänsklig, samhällelig och miljömässig hållbarhet, vilket gör Hållbar framtid till ett av våra värdeord. För att göra begreppet hanterbart för oss har vi valt att främst rikta in oss på det som ligger närmast våra barn – människorna omkring dem och den miljön de får möjlighet att vistas i.
Vi är övertygade om att möten i olika sammanhang ger barnen förutsättningar att bygga relationer till sin omgivning, samt att utveckla delaktighet och omsorg om den (miljö) värld som omger dem.

I samverkan med människor som tycker och tänker olika, utvecklar barnen förståelse för demokratins värden och lär sig hur man samspelar med varandra. Det byggs upp en nyfikenhet till människor och respekt för avvikande tankar.

Att vistas i naturen, få upptäcka och förundras över hur allt fungerar tillsammans med medforskande och nyfikna pedagoger, skapar förståelse, omsorg och engagemang hos barnen. Det man värdesätter vill man värna om.

På Pingstliljan vill vi ha en arbetsmiljö där vi är rädda om och har omsorg om både varandra och vår fysiska miljö. Det är viktigt att vi som arbetar på förskolan belyser för barnen hur vi påverkar våra medmänniskor, förskolans miljö samt hur vi på olika sätt kan bidra till att värna om vår jord.

Vår värld behöver omsorgsfulla och kreativa medborgare för att skapa en hållbar framtid och förskolan är en plats där barnen ska få möjlighet att utvecklas och växa i detta.

 

Framtidstro

Pingstliljan ska vara en plats som genomsyras av en positiv framtidstro, en plats där självkänslan hos barn och vuxna får näring genom att man blir uppmärksammad och uppskattad för den man är. Att få vara i ett sammanhang där alla hör ihop och där man lär sig att umgås tillsammans med andra som är olika, är betydelsefullt för att förstå demokratins grund.  Detta tror vi är en central utgångspunkt för en god framtid och ett öppet samhälle.

Vi vill ingjuta hopp och livsglädje bland barnen. Vi vill visa att det är roligt att bli vuxen och att det finns mycket att se fram emot. För oss är våra kristna värden en viktig del för en positiv framtidstro, värden som:

  • alla människors lika värde
  • respekten för varje människa,
  • att varje människa är unik,
  • och hopp för framtiden.

Vi vill att Pingstliljan ska vara en trygg plats där barnen får förutsättningar att utveckla en stabil grund av självkänsla, självförtroende och hopp för att bli sitt bästa jag. Tillsammans med barnen vill vi vara nyfikna pedagoger, som synliggör att livet är spännande och lärandet livslångt.