Uppstart för upptäckarna

25 augusti 2014 | Av david i Upptäckarna

I femårsgruppen Upptäckarna går i år 16 barn, varav 8 flickor och 8 pojkar. Pedagoger är Karin, Gunsan, Martin, Elisabeth och Helene. Vi har hunnit starta igång med uppstartsfest där vi sjöng tillsammans och fick besök av upptäcktsresande Kurt Kompass som hade en present till barnen från förra upptäckargruppen.

Vi kommer under början av  terminen att ha lite extra fokus på grundverksamheten då det för barnen är en ny miljö, delvis ny grupp och delvis nya pedagoger de möter.  Grundverksamhet består i korta drag av förskolans rutiner, förskolans lek och lärandemiljö och förskolans umgänge. Att lära sig hur det fungerar här på Upptäckarna.

Vi har delat in barnen i mindre grupper vid några tillfällen i både skapande och lek. Vi upplever det som positivt för både oss och barnen. Vi lär känna både varandra och miljön på ett bättre sätt. Vi kommer att fortsätta att använda oss av den  formen även i fortsättningen.

Vi kommer att erbjuda föräldrasamtal under oktober och återkommer med tider för dessa. Vi uppskattar verkligen upptäcktsresan vi får göra tillsammans med era barn!