Projektet med elefanten i skyltfönstret

22 september 2014 | Av david i Månen

Vid samlingen en dag ville flera barn leka sången ”En elefant Balanserade”. Efteråt frågade pedagogen om barnen ville rita en elefant. Barnen tittade på en plastdjurselefant och senare bilder av elefanter .Det var lättare för en del än andra men när vi tittade närmare på elefanten så såg vi att den bestod av en kropp, 4 ben, 1 snabel och 2 öron, 1 svans (2 betar om man ville). Pedagogen föreslog att man kunde börja med kroppen och det kändes lättare att börja med och sen lägga till de andra delarna.

Efter det berättade vi för barnen att vi skulle ha något i skyltfönstret i fritidshuset och frågade barnen: ”Vad?” – ”En elefant ” sa flera barn. Pedagogen ritade upp en elefant på ett stort kartongark. Fyra barn fick vara inne och svampade runt om med färg för att elefanten skulle framträda mer.

Nästa gång var några barn inne och klistrade tidningspapper på elefanten och vi berättade för barnen att vi skulle använda allt möjligt som man annars brukar slänga. Tredje gången var några nya barn inne och fick möjlighet att använda kapsyler, glasspinnar, lock, sugrör, tapeter, muffinsformar m.m. Ett barn ville ha muffinsformar med lock på örat och sa ”Nu blir det muffins”.

Vårt intryck är att barnen har varit väldigt intresserade och engagerade att måla och klistra. Vi har också märkt att barnen fick lära sig ännu mer att samarbeta om de olika materialen, klistret och samsas om den trånga platsen på golvet.Eftersom vi nu i höst startar upp vårt nya tema: ”Hållbarhet” upplevde vi projektet som en som en bra uppstart på terminen. Barnen har fått lära sig att använda olika återvinningsmaterial.

 

Vi reflekterade med barnen om projektet ”Elefanten”

Förskollärare: Vad tyckte ni om att rita en elefant?

Barnens svar:

– Det var svårt att rita en elefant

– Nej, det var skitlätt

Förskollärare: Hur tyckte ni det var att göra den stora elefanten?

Barnen: Det var roligt att klistra

Förskollärare: Vilket var roligast att klistra?
Barnen: Kapsyler, tidningar, colaburkar

 

Förskollärare: Vilket material använde vi till elefanten?
Barnen: Sugrör, tidningspapper, kapsyler, tepåsar,

Lock, tapeter…..

 

Förskollärare: Vad brukar man göra med allt detta när man använt det?
Barnen: Slänga det.

 

 

Våra mål från  Läroplanen:

 Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin

Skapande förmåga och sin förmåga att förmedla

Upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksfomer

Som lek, rörelse, sång och musik, dans och drama.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter

Och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för

Gemensamma regler.              Lpfö 98 rev. –10

 

 

Välkomna att beskåda vår elefant i skyltfönstret i fritidshuset!