Broar som till och med är hållbara för elefanter!!?

24 oktober 2014 | Av david i Månen

Det mål ur Läroplanen som vi har valt att lyfta lite extra under terminens gång är:

”Utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur”

Efter att hört sagan om ”Bockarna Bruse” får barnen uppdrag att göra broar. I den sagan är bron väldigt hållbar eftersom stora bocken Bruse är tung. Hur är det med coca-cola burkar? Hur gör man en bro av burkarna?  Ja, broar som till och med är hållbara för elefanter!!?

Barnen hade flera förslag: Att man kunde hoppa från burk till burk. Att man kunde rulla på burkarna. Att man kunde platta till burkarna och sen gå på dem. Barnen börjar bygga bron. Efter en stund undrar förskolläraren om man kan bygga med burkarna så att bron blir högre, ifall man ska gå över vatten? Barnen får också en kartongbit. Vi kommer fram till att kartongen kan vara som ett tak men är den hållbar? Barnen hämtar plastdjur och testar med fler och fler. Några av plastdjuren är elefanter.

– ”Det håller!” säger barnen

– Men om det är en riktig elefant?  Håller bron då? Undrar förskolläraren.

-Nej, svarar de.

Förskolläraren föreslår att de kan fylla burkarna med sand i morgon och se om den blir mer hållbar även för ett barnen.