temauppdatering

19 november 2014 | Av david i Upptäckarna

Här kommer en liten uppdatering på vad som hänt rörande vårt tema på upptäckarna under hösten.

I vårt projekt med ”Hållbara relationer” har vi vävt in ett antal teatrar med våra hundar Bamse och Bella. I teatrarna har vi försökt att konkretisera både vardagssituationer och olika etiska dilemman. Vi har alltid avslutat med att prata om vad som hände och hur barnen tänker kring situationen. Vi har behandlat teman som ”att bli osams och säga förlåt”, ”att ta ansvar över det man säger och gör” samt ”om man tar fram väldigt saker mycket blir det också väldigt mycket att plocka upp”. Vi har också gjort iordning en lista över vilken dag man är extra ansvarig för våra hundar som behöver både kärlek, motion, mat och omsorg. Hundarna får ofta vara med och leka med barnen och det känns som att flera av barnen skapat en relation till hundarna. Nu har även hundarna fått börja följa med barnen hem över natten och så har barnen fått berätta på förskolan dagen efter om hur de gjort för att få hundarna att trivas hemma hos sig.

Vi har också fokuserat på att reflektera tillsammans med barnen över hur vi haft det tillsammans under dagen. Här har barnen nämnt olika saker som varit extra bra.  En kommentar från ett barn som hjälpt ett annat barn hallen löd ungefär så här ”-det kändes bra i kroppen när jag hjälpte honom”. Någon berättade om ett barn som hjälpte ett annat barn som ramlat i skogen, ytterliggare någon har nämnt att man kan säga snälla saker till varandra osv. Vi är fortsatt nyfikna på barnens upplevelser och tankar om vad hållbara relationer innebär för dem.

Överlag pratar vi också mycket i den dagliga verksamheten om värdet av att vara vänliga och hjälpsamma mot varandra och att lyssna på andra i sin omgivning. Sluta-regeln har vi också pratat mycket om det senaste. Att fokusera ramarna för den gemensamma tillvaron blir naturligt i den miljö som förskolan utgör. Här umgås barnen många tillsammans och därav behöver de visa varandra respekt och anpassa sig till gemensamma regler för att ha det bra tillsammans. Detta ser vi pedagoger som en stor styrka för förskoleverksamheten.

Just nu har vi gått in i ett Pinn-projekt. Barnen har fått i uppgift att göra en pinnfigur som kan stå upp. Barnen har fått börja med att göra en ritning över en pinn-figur som de skulle vilja skapa med syfte att få tänka till innan själva skapandet. Vi har varit i skogen och letar pinnar till figurerna och nu ska vi snart börja att konstruera. Vi pedagoger är nyfikna över vad det blir för olika karaktärer och vad de stöter på för utmaningar under tiden. tanken är också att det ska mynna ut i någon gemensam aktivitet, ex. en gemensam saga där figurerna får ingå.