januari

31 januari 2015 | Av david i Upptäckarna

Hej!

Vi fortsätter med vårt tema hållbara relationer och projektet med att skapa Pinnfigurer. Barnen får jobba med en egen pinnfigur men alltid samtidigt som ett annat barn för att möjliggöra samspel och samarbete barnen emellan. Vi har i våra observationer kunnat se tydliga exempel på hur barnen tar inspiration av varandra och hur tankar från det andra närvarande barnet väcker nya tankar och bidrar till nya strategier. För oss som pedagoger är vi är vi extra nyfikna på just samspelet mellan barnen och hur barnen gör när det blir lite svårt. Vi tror att när det blir lite utmanande och svårt så skapas en bra grogrund för lärande. Det är de här processerna vi försöker fånga och följa och se vilka strategier barnen använder för att komma över den där trösken och komma vidare.

I torsdags startade vi igång Lövengruppen för i vår. Lövengruppen är en förberedande aktivitet inför förskoleklass där vi träffar barn och pedagoger från Högalunds och Blomsterängens förskola. Vi träffas, skapar nya bekantskaper, leker tillsammans i skogen och fokuserar lite extra på allemansrätt och förhållningssätt i naturen.

Vi ser fram emot en spännande och rolig termin där vi får upptäcka nya saker tillsammans med alla upptäckare.

Pedagogerna på Upptäckarna