våren 2015

08 juni 2015 | Av david i Upptäckarna

Hej!

Under våren har barnen jobbat med att göra en egen pinnfigur. De har gjort en ritning, samlat pinnar och sedan konstruerat en egen figur. När den var klar har de berättat om figurerna och gjort en faktaruta där de beskrev hur de konstruerat den, vad den heter och vad den kan göra.

Barnen verkar associera till det som ligger nära och sådant de funderar över. Det finns bland berättelserna associationer till Frost, Star Wars, Titanic och nära vänner. Vi tror att vi genom det här projektet har skapat möjlighet till en förändrad och fördjupad relation mellan pinnarna och barnen och att de har hittat nya sätt att använda pinnar på och vad man kan göra med dem. Vi har kunnat se att vissa av er interagerade mer eller mindre med de andra barnen, hur vissa var mer eller mindre öppna att pröva nya strategier när ens egna inte verkade fungera. Vi kan också se hur många av er kunde dra nytta av och berikas av andras tankar, tvivel och kunskaper. Tillsammans kan man ofta mer en vad man kan själv.

Under våren har vi även jobbat med ett projektet om frön och det som växer. Vi har pratat med barnen om var frön kommer ifrån och hur ett frö vet vad det ska bli. Barnen har flera olika intressanta teorier som ni kan läsa om på väggen inne i vårt samlingsrum. Barnen har också varit med och jobbat med vårt land på gården som nu är klart. Vi har även planterat vinbärsbuskar och pilträdskojor på gården. Något som blivit tydligt för oss under projektet är hur alla är olika och att alla behövs. Vissa jobbar hellre mer praktiskt medan andra gärna är med och tänker och klurar på hur saker och ting hänger ihop och vissa engagerar sig i båda delarna. Alla har en plats och alla är viktiga.

Parallellt har vi jobbat med vårt fågelprojekt som vi gjort till utställningen på Esplanaden tillsammans med avdelningen månen. I fågelprojektet har vi försökt att engagera alla barnen att göra ett avtryck på något sätt. Vi har jobbat i mindre grupper, ibland tillsammans med barn från avd. månen och ibland rena upptäckargrupper. Barnen har fått måla sin bild av en fågel, gjort ritningar för hur vår fågel ska se ut och sedan skapat den. Det är en fågel med känslor inspirerad av boken själens fågel. Fågeln har olika lådor (hemlislåda, arglåda, gladlåda osv.) som kan öppnas med en nyckel. Barnen har fyllt lådorna med innehåll och i förra veckan var vi på utflykt och tittade på utställningen.

Nu är vi inne på sista veckan för alla barn som går allmän förskola, vi önskar alla en god, varm och trevlig sommar.

Pedagogerna på upptäckarna