Stjärnan

31 oktober 2014 | Av david i Stjärnan

Nu är höstterminen i full gång och stjärnan har utvecklats med nya barn och pedagoger. Vi har under hösten tagit emot fem nya barn och gruppen består nu av 17 barn. Vi som arbetar på stjärnan är Bittan, Lena, Shizuka och Jennie.

Det gemensamma temat på förskolan är ”Hållbarhet” och något som vi kommer jobba med på olika sätt under terminen. Vi vill, inom detta stora och aktuella ämne, hitta en väg som passar oss efter barnens intressen och nyfikenhet.

Målet för temat vi valt ligger som grund för vår verksamhet och vår uppbyggnad av temat.

Lpfö 98 rev. 10
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

I början av hösten startade vi en naturruta på fritidsgården dit vi går regelbundet för att följa vad som händer i naturen. Vi har gjort många olika upptäckter i vår naturruta och vi har varit nyfikna tillsammans och funnit både växter och djur.

SAM_2531 SAM_2569 SAM_2775 IMG_0426

Utifrån det har vi börjat skapa maskar av gamla strumpor. Vi tar reda på var maskarna bor och vad de gör. Maskarna växer fram under terminen och kommer så småningom ska de få ett hus på stjärnan.

SAM_2898

I naturen finns även sådant som inte hör hemma där så därför har vi även plockat skräp vi hittat. Skräpet har vi sedan återanvänt och gjort någonting nytt av. Barnen har tillsammans skapat fyra stycken konstverk endast gjort av spillmaterial.

SAM_3011  SAM_3204