Vad är skräp och var tar det vägen?

25 november 2014 | Av david i Stjärnan

Vi är en go grupp på stjärnan och det märks att vi alla börjar lära känna varandra mer och mer. Barnen leker mer med varandra i nya konstellationer och det skapas nya band vilket gör att de själva växer som personer. Det är roligt att se!

Nu har vi arbetat med lite olika delar inom vårt tema Hållbarhet. Vi har genom vårt arbete med skräptavlorna märkt barnens intresse, kunskap och nyfikenhet kring skräp, sopbilar och soptippen. Därför har vi uppmärksammat detta lite extra och det är ett spår som vi vill fortsätta utveckla och arbeta vidare med.

Barnens tankar om tavlorna var spännande att ta del av och vi har tillsammans tittat och reflekterat kring dem. Vi har pratat en del kring skräp, var det kommer ifrån och var det tar vägen. Vi ville följa upp deras intresse genom att lära oss mer om det tillsammans. Vi delade in barnen i mindre grupper och varje grupp fick börja med att se på en film om sopbilen och sopåkarens arbete. Efter det fick barnen chans att rita ner sina tankar kring det de sett på filmen. Barnens tankar om det de ritade var blandade och intressanta. Vi samlades sedan inne på röda mattan för att själva arbeta på tippen och tillsammans sortera sopor. Vi har tre små soptunnor som skulle fyllas med plats, papper, eller metall. Barnen fick två och två hjälpas åt med vilket skräp som skulle vara i vilken tunna.

Vi har också träffat sopåkaren som hämtar våra sopor på förskolan och vi ser att temat även vävs in i barnens lekar. Barnen hjälper och inspirerar varandra, de delar erfarenheter och utvecklar sin sociala förmåga.

Lpfö 98 rev. -10
Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
  • utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.

IMG_0758 IMG_0786  IMG_0894 IMG_0846

När vi nu närmar oss advent och jul kommer vi fylla våra dagar med mycket skapande och andra upptäckter kring julen och upptar sedan vårt fokus på skräptemat nästa termin.