Hur tar barnen sig an naturen för att lära känna den?

10 november 2014 | Av david i Humlan

Nu har vi arbetat med vårt tema ”Hållbarhet” ett tag och det är spännande att få följa barnen och deras upptäckarglädje i naturen. För att nå vårt mål ( Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt och förstå sin omvärld. Lpfö-98 rev. 2010: 2.2.7) har vi satt upp en frågeställning som lyder: ” Hur tar barnen sig an naturen för att lära känna den?”.

Vi har nu tagit med oss barnen till skogen några gånger. Det är spännande att se hur de nyfiket tar sig an naturen. Barnen har tittat närmare på saker som kottar, bark, löv, spindelnät etc. Dessa upptäckter har vi dokumenterat under resans gång och nu skrivit ut på stora bilder och på overheadblad. Vi kommer framöver låta barnen samlas i en liten grupp runt overheaden för att få se sina upptäckter i en större skala på väggen. Kanske upptäcker de något nytt? kanske är det någon bild som fängslar dem mer än andra?

Barnen har också varit delaktiga i att smycka hallen, så att miljön ska få spegla vårt tema där. De har gjort ”lövtavlor”, skapat konstverk i naturens tecken, målat löv, etc.

Nu jobbar vi vidare med temat genom att lägga mycket fokus på att komma ut så att vi kan följa barnens upptäckter i naturen.