Skräp får nytt liv

24 februari 2015 | Av david i Stjärnan

Vår inriktning på skräpsortering och återvinning ledde oss till att vi bad alla familjer ta med skräpmaterial hemifrån. Det blev alltifrån kapsyler till brädor, från godispapper till flaskor. Barnen fick visa och berätta för sina kompisar om de saker de hade med sig. Utav alla våra skatter har varje barn, tillsammans med pedagog och vår ateljerista Karin, fått bygga sitt eget skräpmonster. De fick fria händer att välja vad de ville från vår skräpsamling och bygga ihop med hjälp av limpistol. Det gnistrade till i barnens ögon när de kom igång och fantasin började flöda.

IMG_1555 IMG_1618

Förskolan ska sträva efter att varje barn

-utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

– utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.  Läroplan för förskolan Lpfö 98/10

Vi har även utforskat lera och fortsätter testa lite olika experiment.

IMG_1184 IMG_1236 IMG_1409