”Spindeln i nätet”

25 augusti 2015 | Av david i Stjärnan

Nu har vi börjat en ny termin och vi arbetar mycket med grundverksamheten. Det är 15 barn sammanlagt på avdelningen och vi hälsar tre nya barn varmt välkomna till Stjärnan. Eftersom många i den nuvarande barngruppen på Stjärnan var på Humlan tidigare samt att vi har haft introduktion under v.32-35, så blir det en ny start för alla att komma till en ny avdelning. Därför arbetar vi mycket med att barnen ska känna trygghet och komma in i rutinerna.

Vi har även detta läsår vårt gemensamma tema Hållbarhet på förskolan. Tidigare arbetade vi på Humlan med hur barnen tog sig an naturen för att lära känna den. Vi gav barnen möjlighet att uppleva naturen med alla sina sinnen tex. på gården, fritidsgården och skogen. De fann spindlar, spindelnät, blad och småkryp, etc. Vi vill nu fortsätta att ta tillvara barnens intresse för upptäckande i naturen. Spindeln är fortfarande väldigt intressant  för barnen vilket vi också kommer att fortsätta med  nu i början och sedan går vidare med fler småkryp.

För några dagar sedan upptäckte barnen spindeln i stubben

Stjärnans mål är följande: Ur Lpfö-98 rev.2010 2.2.17

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor och natur påverkar varandra”

Vår frågeställning för detta läsår är; Hur växer barnens kunskap fram om småkrypens betydelse? Vårt syfte; Vi vill att barnen på Stjärnan ska få ett fortsatt glädjefyllt upptäckande och ökat intresse för småkryp samt förståelse för samspelet i naturen.

För att blicka tillbaka där vi slutade förra terminen, tänker vi att ”Spindeln i nätet” får följa oss ett tag. Vad händer om vi pedagoger gör ett spindelnät och en spindel av färgad tejp på golvet? Kommer barnen då att fortsätta bygga vidare ett spindelnät eller sätta ben på spindeln? Här följer lite bilder om vad som faktiskt sker.

IMG_2968IMG_2964IMG_3019IMG_3022