Vatten i köksträdgården

04 september 2015 | Av david i Humlan

Augusti har nu passerat och både barn och pedagoger har börjat komma in i förskolerytmen. Förra läsåret jobbade vi med tema Hållbarhet på förskolan och det kommer vi att fortsätta med även detta år. I våras träffades vi pedagoger som nu jobbar på Humlan, för att fundera på hur vi ville gå vidare med temat och hur vi kunde utmana både de ”gamla” och nya barnen. Ord som ”lära ut”, ”dela med sig” och ”samspel” dök upp i våra diskussioner. Hur kan man ta vara på den kunskap som finns hos de barn som gick på Humlan i våras? Och hur kan vi ta vara på den kunskap som de nya barnen bär med sig?
Vi har börjat med vattenlek i vår lilla köksträdgård. De har fått tillgång till allt som finns där i form av blommor, tomater, kryddor m.m. samt en balja vatten. Detta har resulterat i ett härligt utforskande av doft, känsel, smak och även ljud då tomaterna har ”ploppat” ner i baljan.
Detta är en aktivitet som vi kommer att fortsätta med under en tid framöver.

Vår frågeställning till temat är: Hur samverkar barnen med varandra för att lära känna naturen?