Kärnavfall på Humlan???

15 oktober 2015 | Av david i Humlan

Lugn! Det är inte så allvarligt som det låter.
Under tiden som har förflutit sen sist, så har barnen på Humlan haft vattenlek ute ett flertal gånger. De har ”ploppat” både tomater, morötter och annat ätbart i vattenbaljan, men de senaste veckorna har det blivit för kallt om händerna för denna typ av utforskande. Nu har vi en liten period av tillbakablickar och reflektion. Barnen tittar på bilder och filmer från det de har gjort. De pekar, skrattar och några kan uttrycka sig muntligt. Ordet ”plopp” är något flera har fastnat för.
Mitt i allt detta har intresset för kärnor dykt upp. Det började med ett äpple under en fruktstund och nu är det flera av barnen som vill ha både den ena och andra frukten att karva kärnor ur. De vill med andra ord ha fruktens kärnavfall! Några lägger kärnorna i en hög, andra radar upp dem och någon till och med räknar dem. De tittar på varandra, snappar upp vad som sägs och blir nyfikna på kompisens kunskap. Den sista frukten som blivit dissekerad är melonen. Det räckte med att ett barn sa ”Titta äppelkärna!” så var övriga igång med att leta kärnor i sina melonbitar.
Vi lever i en spännande värld där varje frukt och grönsak gömmer en hemlighet!

räkna kärnor banankärnor