Fruitart

27 november 2015 | Av david i Humlan

Barnens intresse för kärnor har hållit i sig. Vi har jämfört kärnor med varandra där avokadons kärna var störst och bananens små svarta frön minst. Barnen har fått välja en kärna som de har planterat och vi lyckades faktiskt driva upp några små melonplantor, men också ta död på dem. Vi får se om vi återkommer till odlingen när det börjar bli vår och ljuset kommer tillbaka igen.
I samband med intresset för kärnorna så har också frukten i sig blivit spännande. Vi har tittat på färger, former och storlekar. Vi ville gärna göra något skapande med frukterna och då vi har stött på ”landart” (naturkonst) vid flera tillfällen, bestämde vi oss för att låta barnen pröva ”fruitart”.
De har fått jobba två och två och uppgiften var att helt enkelt fylla en träram med frukt. Vi ville se hur barnen samarbetade, om vi såg tendenser till att skapa mönster och om de kunde se frukten som ett skapande material och inte som något ätbart. Vi hade nog trott att flera skulle vilja smaka på frukten, men det var bara ett barn som provsmakade ett äpple. Vi såg hur två barn sorterade frukterna och en av dem lade päron längs med ramkanten och medarbetaren lade äpplen längs med ramkanten mittemot.  Det här var både roligt och spännande. Vackert blev det också! Vi kommer att fortsätta jobba med ”fruitart”, men för tillfället gör vi ett uppehåll och ägnar oss åt advent och julen som snart är här. God jul önskar vi på Humlan!