Oj, det är vår!

14 april 2016 | Av david i Humlan

Oups, vad tiden gick fort. Efter en intensiv tid har det plötsligt blivit april. Vitsippor blommar, fåglar kvittrar och det är snart dags att ta tag i vår lilla köksträdgård. I väntan på det har vi prövat att så diverse kärnor och frön inomhus. Avocadon har vi ju satt tidigare och är nu ett litet men ståtligt träd i vårt fönster. Igår upptäckte vi att en clementin har börjat titta upp och vi hoppas även få se Litchi och Physalis i våra krukor snart.
Den senaste tiden har vi börjat undersöka och titta närmare på form och färg hos olika frukter. Barnen har fått vara med vår ateljerista för att bekanta sig med leran och dess egenskaper, så att vi kan pröva att forma olika fruktformer. Vi har också tittat på äpplets färger, för att sedan blanda färg och måla på flirtkulor. Apelsinens runda form har blivit avbildad på papper liksom bananens halvmåneform. En halvmåne verkade för övrigt vara lite svårt att få till i början. Flera barn ville gärna fortsätta rörelsen så att formen blev rund istället för halvrund. Intressant!
Fruktkonsten som vi har jobbat med tidigare har legat nere ett tag. Vi har funderat på om vi ska använda oss av det utomhus. Vi får se!

IMG_3131  IMG_3028