Alla nyheter i Månen

20 januari 2015 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för

Vi har nu startat upp igen efter jul. Under höstterminen har vi pratat om att broar kan se ut på olika sätt, vara gjorda i olika material mm. Barnen har också fått prova på att bygga egna broar.

Som uppstart på denna termin gick vi på promenad till en bro för att se hur den var konstruerad, vad som finns under den mm. Vi testade även hållbarheten på bron genom att hoppa på den och den höll!!!

Karin, som nu är färdig ateljerista kommer att vara hos oss under vissa dagar under terminen. Då kommer barnen få bekanta sig med olika skapande material. Just nu har barnen fått prova och utforska materialet lera. Längre fram kommer barnen få prova att bygga en bro i lera.

3 december 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för

IMG_2251

3 december 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för

Vi har avrundat vårt tema ”hållbarhet” för terminen och fortsätter med det nästa år.

Nu ägnar vi tid åt julförberedelse, luciaövning, julpyssel mm.

Vi önskar er alla en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

 

24 oktober 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för

Vi har nu fått två nya kollegor till Månen som heter Anki och Veronica som vi vill hälsa välkomna till oss.

24 oktober 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för

SAM_0005

Barnen häller nästa dag i sand i burkarna och provar att stå på bron.

-Den håller!!! utropar barnen glatt.

24 oktober 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för

SAM_0048

Så här blev bron.

Broar som till och med är hållbara för elefanter!!?

24 oktober 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Broar som till och med är hållbara för elefanter!!?

Det mål ur Läroplanen som vi har valt att lyfta lite extra under terminens gång är:

 ”Utvecklar förståelse för sin egen delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur”

Efter att hört sagan om ”Bockarna Bruse” får barnen uppdrag att göra broar. I den sagan är bron väldigt hållbar eftersom stora bocken Bruse är tung. Hur är det med coca-cola burkar? Hur gör man en bro av burkarna?  Ja, broar som till och med är hållbara för elefanter!!?

Barnen hade flera förslag: Att man kunde hoppa från burk till burk. Att man kunde rulla på burkarna. Att man kunde platta till burkarna och sen gå på dem. Barnen börjar bygga bron. Efter en stund undrar förskolläraren om man kan bygga med burkarna så att bron blir högre, ifall man ska gå över vatten? Barnen får också en kartongbit. Vi kommer fram till att kartongen kan vara som ett tak men är den hållbar? Barnen hämtar plastdjur och testar med fler och fler. Några av plastdjuren är elefanter.

– ”Det håller!” säger barnen

– Men om det är en riktig elefant?  Håller bron då? Undrar förskolläraren.

-Nej, svarar de.

Förskolläraren föreslår att de kan fylla burkarna med sand i morgon och se om den blir mer hållbar även för ett barnen.

 

Ett barn har ritat av en elefant

24 september 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Ett barn har ritat av en elefant

IMG_1177

Elefanten till skyltfönstret

24 september 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Elefanten till skyltfönstret

IMG_1171

Projektet med elefanten i skyltfönstret

22 september 2014 | Av david i Månen | Kommentarer inaktiverade för Projektet med elefanten i skyltfönstret

Vid samlingen en dag ville flera barn leka sången ”En elefant Balanserade”. Efteråt frågade pedagogen om barnen ville rita en elefant. Barnen tittade på en plastdjurselefant och senare bilder av elefanter .Det var lättare för en del än andra men när vi tittade närmare på elefanten så såg vi att den bestod av en kropp, 4 ben, 1 snabel och 2 öron, 1 svans (2 betar om man ville). Pedagogen föreslog att man kunde börja med kroppen och det kändes lättare att börja med och sen lägga till de andra delarna.

Efter det berättade vi för barnen att vi skulle ha något i skyltfönstret i fritidshuset och frågade barnen: ”Vad?” – ”En elefant ” sa flera barn. Pedagogen ritade upp en elefant på ett stort kartongark. Fyra barn fick vara inne och svampade runt om med färg för att elefanten skulle framträda mer.

Nästa gång var några barn inne och klistrade tidningspapper på elefanten och vi berättade för barnen att vi skulle använda allt möjligt som man annars brukar slänga. Tredje gången var några nya barn inne och fick möjlighet att använda kapsyler, glasspinnar, lock, sugrör, tapeter, muffinsformar m.m. Ett barn ville ha muffinsformar med lock på örat och sa ”Nu blir det muffins”.

Vårt intryck är att barnen har varit väldigt intresserade och engagerade att måla och klistra. Vi har också märkt att barnen fick lära sig ännu mer att samarbeta om de olika materialen, klistret och samsas om den trånga platsen på golvet.Eftersom vi nu i höst startar upp vårt nya tema: ”Hållbarhet” upplevde vi projektet som en som en bra uppstart på terminen. Barnen har fått lära sig att använda olika återvinningsmaterial.

 

Vi reflekterade med barnen om projektet ”Elefanten”

Förskollärare: Vad tyckte ni om att rita en elefant?

Barnens svar:

– Det var svårt att rita en elefant

– Nej, det var skitlätt

Förskollärare: Hur tyckte ni det var att göra den stora elefanten?

Barnen: Det var roligt att klistra

Förskollärare: Vilket var roligast att klistra?
Barnen: Kapsyler, tidningar, colaburkar

 

Förskollärare: Vilket material använde vi till elefanten?
Barnen: Sugrör, tidningspapper, kapsyler, tepåsar,

Lock, tapeter…..

 

Förskollärare: Vad brukar man göra med allt detta när man använt det?
Barnen: Slänga det.

 

 

Våra mål från  Läroplanen:

 Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin

Skapande förmåga och sin förmåga att förmedla

Upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksfomer

Som lek, rörelse, sång och musik, dans och drama.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter

Och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för

Gemensamma regler.              Lpfö 98 rev. –10

 

 

Välkomna att beskåda vår elefant i skyltfönstret i fritidshuset!