Alla nyheter i Upptäckarna

11 december 2015 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för

Veckorna innan jul har vi ägnat oss åt att öva inför ”luciafirande” och att göra julpyssel.

IMG_2841 IMG_2852

 

 

 

 

IMG_2835 IMG_2863

 

 

 

 

Vi vill önska alla en riktigt GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR!

19 oktober 2015 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för

En gång i månaden har vi en gemensam sångsamling tillsammans med alla avdelningarna. Vi valde att ha berättelsen om ”Noaks ark”. Barnen fick vara olika djur så som spindlar, björnar mm. Vi gjorde rekvisita till detta bla djuröron, svansar. Vi övade några gånger både på berättelsen och djursångerna innan vi spelade upp det för de andra.

Vi upplevde att barnen tyckte att det var roligt och att de var stolta över sin medverkan

14 september 2015 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för

Alexia och spindeln

9 september 2015 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för

Nu har det blivit en ny ”Upptäckargrupp” med 16 barn.

Vi har precis kommit igång med vårt tema ”Upptäckare i naturen”. Barnen har fått fundera på vad en upptäckare är och vad det finns för djur i naturen. Det är spännande att ta del av barnens tankar och diskussioner. Här är några av barnens svar:

-Om man ser något upptäcker man det t.ex. pinnar.

-När man hittar saker, pysslar man med dom. Löv, kottar och pinnar.

-Man kan hitta skräp på marken. Det finns skräp vid ICA.

-Upptäcka grejer, alla saker i hela världen.

-Typ katter. När jag var hos en kompis såg jag en katt. Då var jag upptäckare.

-Jag har sett älgskit i skogen.

 

Vad finns det för djur i naturen? Vad finns det för vilda djur i Sverige?

-Sniglar, nyckelpigor, älgar, flodhästar, vargar, rådjur, vildsvin, björn.

våren 2015

8 juni 2015 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för våren 2015

Hej!

 

Under våren har barnen jobbat med att göra en egen pinnfigur. De har gjort en ritning, samlat pinnar och sedan konstruerat en egen figur. När den var klar har de berättat om figurerna och gjort en faktaruta där de beskrev hur de konstruerat den, vad den heter och vad den kan göra.

Barnen verkar associera till det som ligger nära och sådant de funderar över. Det finns bland berättelserna associationer till Frost, Star Wars, Titanic och nära vänner. Vi tror att vi genom det här projektet har skapat möjlighet till en förändrad och fördjupad relation mellan pinnarna och barnen och att de har hittat nya sätt att använda pinnar på och vad man kan göra med dem. Vi har kunnat se att vissa av er interagerade mer eller mindre med de andra barnen, hur vissa var mer eller mindre öppna att pröva nya strategier när ens egna inte verkade fungera. Vi kan också se hur många av er kunde dra nytta av och berikas av andras tankar, tvivel och kunskaper. Tillsammans kan man ofta mer en vad man kan själv.

 

Under våren har vi även jobbat med ett projektet om frön och det som växer. Vi har pratat med barnen om var frön kommer ifrån och hur ett frö vet vad det ska bli. Barnen har flera olika intressanta teorier som ni kan läsa om på väggen inne i vårt samlingsrum. Barnen har också varit med och jobbat med vårt land på gården som nu är klart. Vi har även planterat vinbärsbuskar och pilträdskojor på gården. Något som blivit tydligt för oss under projektet är hur alla är olika och att alla behövs. Vissa jobbar hellre mer praktiskt medan andra gärna är med och tänker och klurar på hur saker och ting hänger ihop och vissa engagerar sig i båda delarna. Alla har en plats och alla är viktiga. 

 

Parallellt har vi jobbat med vårt fågelprojekt som vi gjort till utställningen på Esplanaden tillsammans med avdelningen månen. I fågelprojektet har vi försökt att engagera alla barnen att göra ett avtryck på något sätt. Vi har jobbat i mindre grupper, ibland tillsammans med barn från avd. månen och ibland rena upptäckargrupper. Barnen har fått måla sin bild av en fågel, gjort ritningar för hur vår fågel ska se ut och sedan skapat den. Det är en fågel med känslor inspirerad av boken själens fågel. Fågeln har olika lådor (hemlislåda, arglåda, gladlåda osv.) som kan öppnas med en nyckel. Barnen har fyllt lådorna med innehåll och i förra veckan var vi på utflykt och tittade på utställningen.

Nu är vi inne på sista veckan för alla barn som går allmän förskola, vi önskar alla en god, varm och trevlig sommar.

Pedagogerna på upptäckarna

 

januari

31 januari 2015 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för januari

Hej!

Vi fortsätter med vårt tema hållbara relationer och projektet med att skapa Pinnfigurer. Barnen får jobba med en egen pinnfigur men alltid samtidigt som ett annat barn för att möjliggöra samspel och samarbete barnen emellan. Vi har i våra observationer kunnat se tydliga exempel på hur barnen tar inspiration av varandra och hur tankar från det andra närvarande barnet väcker nya tankar och bidrar till nya strategier. För oss som pedagoger är vi är vi extra nyfikna på just samspelet mellan barnen och hur barnen gör när det blir lite svårt. Vi tror att när det blir lite utmanande och svårt så skapas en bra grogrund för lärande. Det är de här processerna vi försöker fånga och följa och se vilka strategier barnen använder för att komma över den där trösken och komma vidare.

I torsdags startade vi igång Lövengruppen för i vår. Lövengruppen är en förberedande aktivitet inför förskoleklass där vi träffar barn och pedagoger från Högalunds och Blomsterängens förskola. Vi träffas, skapar nya bekantskaper, leker tillsammans i skogen och fokuserar lite extra på allemansrätt och förhållningssätt i naturen.

Vi ser fram emot en spännande och rolig termin där vi får upptäcka nya saker tillsammans med alla upptäckare.

Mvh

Pedagogerna på Upptäckarna

temauppdatering

19 november 2014 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för temauppdatering

Här kommer en liten uppdatering på vad som hänt rörande vårt tema på upptäckarna under hösten.

I vårt projekt med ”Hållbara relationer” har vi vävt in ett antal teatrar med våra hundar Bamse och Bella. I teatrarna har vi försökt att konkretisera både vardagssituationer och olika etiska dilemman. Vi har alltid avslutat med att prata om vad som hände och hur barnen tänker kring situationen. Vi har behandlat teman som ”att bli osams och säga förlåt”, ”att ta ansvar över det man säger och gör” samt ”om man tar fram väldigt saker mycket blir det också väldigt mycket att plocka upp”. Vi har också gjort iordning en lista över vilken dag man är extra ansvarig för våra hundar som behöver både kärlek, motion, mat och omsorg. Hundarna får ofta vara med och leka med barnen och det känns som att flera av barnen skapat en relation till hundarna. Nu har även hundarna fått börja följa med barnen hem över natten och så har barnen fått berätta på förskolan dagen efter om hur de gjort för att få hundarna att trivas hemma hos sig.

Vi har också fokuserat på att reflektera tillsammans med barnen över hur vi haft det tillsammans under dagen. Här har barnen nämnt olika saker som varit extra bra.  En kommentar från ett barn som hjälpt ett annat barn hallen löd ungefär så här ”-det kändes bra i kroppen när jag hjälpte honom”. Någon berättade om ett barn som hjälpte ett annat barn som ramlat i skogen, ytterliggare någon har nämnt att man kan säga snälla saker till varandra osv. Vi är fortsatt nyfikna på barnens upplevelser och tankar om vad hållbara relationer innebär för dem.

 Överlag pratar vi också mycket i den dagliga verksamheten om värdet av att vara vänliga och hjälpsamma mot varandra och att lyssna på andra i sin omgivning. Sluta-regeln har vi också pratat mycket om det senaste. Att fokusera ramarna för den gemensamma tillvaron blir naturligt i den miljö som förskolan utgör. Här umgås barnen många tillsammans och därav behöver de visa varandra respekt och anpassa sig till gemensamma regler för att ha det bra tillsammans. Detta ser vi pedagoger som en stor styrka för förskoleverksamheten.

 

Just nu har vi gått in i ett Pinn-projekt. Barnen har fått i uppgift att göra en pinnfigur som kan stå upp. Barnen har fått börja med att göra en ritning över en pinn-figur som de skulle vilja skapa med syfte att få tänka till innan själva skapandet. Vi har varit i skogen och letar pinnar till figurerna och nu ska vi snart börja att konstruera. Vi pedagoger är nyfikna över vad det blir för olika karaktärer och vad de stöter på för utmaningar under tiden. tanken är också att det ska mynna ut i någon gemensam aktivitet, ex. en gemensam saga där figurerna får ingå.

 

Uppstart för upptäckarna

25 augusti 2014 | Av david i Upptäckarna | Kommentarer inaktiverade för Uppstart för upptäckarna

I femårsgruppen Upptäckarna går i år 16 barn, varav 8 flickor och 8 pojkar. Pedagoger är Karin, Gunsan, Martin, Elisabeth och Helene. Vi har hunnit starta igång med uppstartsfest där vi sjöng tillsammans och fick besök av upptäcktsresande Kurt Kompass som hade en present till barnen från förra upptäckargruppen.

 

Vi kommer under början av  terminen att ha lite extra fokus på grundverksamheten då det för barnen är en ny miljö, delvis ny grupp och delvis nya pedagoger de möter.  Grundverksamhet består i korta drag av förskolans rutiner, förskolans lek och lärandemiljö och förskolans umgänge. Att lära sig hur det fungerar här på Upptäckarna.

 

Vi har delat in barnen i mindre grupper vid några tillfällen i både skapande och lek. Vi upplever det som positivt för både oss och barnen. Vi lär känna både varandra och miljön på ett bättre sätt. Vi kommer att fortsätta att använda oss av den  formen även i fortsättningen.

Vi kommer att erbjuda föräldrasamtal under oktober och återkommer med tider för dessa. Vi uppskattar verkligen upptäcktsresan vi får göra tillsammans med era barn!